5 tips voor het beste rollup banner design calender 28-11-2022 time 4 minuten leestijd

5 tips voor het beste rollup banner design

Als we het over onze meest populaire producten hebben, dan staat de rollup banner bovenin de lijst. Niet zo gek ook, want het is een product dat op veel manieren ingezet kan worden. Natuurlijk op beurzen en markten een gewild product, maar ook in bijvoorbeeld winkels perfect als tijdelijke of verplaatsbare informatievoorziening. Net als bij het andere drukwerk, haal je pas het maximale uit het product met een goed ontwerp. In dit blog geven wij jou vijf gouden tips om tot het perfect ontwerp te komen. Lees je mee?

Kleuren

Voor het design voor je rollup banner is kleur misschien wel één van de belangrijkste onderdelen waar je over na moet denken. Kleur zorgt niet alleen voor aandacht, maar het bepaalt ook de leesbaarheid en zichtbaarheid van belangrijke onderdelen. Gebruik je een verkeerde kleur, dan kan het zomaar zijn dat de tekst zo goed als weg valt in de achtergrond. En dat is zonde natuurlijk!

Het beste kun je complementaire kleuren gebruiken. Deze kleuren staan aan de andere kant van het spectrum in colour wheel. Zwart-wit is hier een mooi voorbeeld van, maar ook bijvoorbeeld geel-blauw en magenta-groen zijn complementaire kleuren. Het kan natuurlijk goed zijn dat je een huisstijl hebt en niet altijd even makkelijk van kleuren af kunt wijken. Probeer dan de gulden middenweg te vinden en zorg er sowieso voor dat de tekst goed leesbaar is.

merkidentiteit-rollup-banner

Wat plaats je waar in je ontwerp?

De meeste rollup banners zijn ongeveer 2 meter hoog. Ideaal, want dat betekent dat een groot gedeelte van het oppervlak op ooghoogte is. De bovenste helft van de rollup banner is dan ook het deel dat het meest bekeken wordt. Probeer de belangrijkste informatie dan ook op borst- of ooghoogte te plaatsen. Informatie die minder belangrijk is of afbeeldingen die bijvoorbeeld als ‘opvulling’ of aankleding worden geplaatst, kun je vervolgens om deze belangrijke informatie heen bouwen.

Belangrijk om te weten: de onderste 5 centimeter van je ontwerp verdwijnt in de case / houder. Deze zul je dus niet zien, ook al is de banner volledig uitgerold. Goed om hier rekening mee te houden dus bij het maken van je ontwerp.

Teksten en (wit)marges

Een rollup banner met ontzettend veel tekst zal over het algemeen niet heel goed scoren. Het is daarbij belangrijk om zuinig om te gaan met de woorden. Ook de grootte heeft hierin een belangrijke rol. Maar hoe groot moet je tekst worden om goed leesbaar te zijn? Een vuistregel die veel toegepast wordt is de 30 - 3 - 30 regel. Wat houdt dit in? Je belangrijkste tekst, maximaal vijf woorden, is zichtbaar vanaf zo’n 30 meter. Hiermee trek je de eerste aandacht. Een belangrijke subtitel of zin kun je vanaf 3 meter goed lezen en de overige tekst op een relatief korte afstand van 1 meter.

Ook het gebruik van witmarges wordt nogal eens onderschat. Soms is de beste keuze om juist iets weg te laten. Maar ook regelafstand en afstand tussen woorden zijn erg belangrijk voor de rust en het overzicht. Meer weten over witruimtes? In dit artikel wordt er dieper op ingegaan.

positionering-rollup-banners

Afbeeldingen en foto’s

Teksten en kleuren bepalen natuurlijk mede de sfeer en uitstraling die de rollup banner heeft. Maar de grootste invloed heeft over het algemeen een foto of een afbeelding. Ondanks dat dit vaak niet het belangrijkste onderdeel van de informatie is, is het wel onmisbaar in het grote geheel. Onderschat dat ook zeker niet. Zorg ten eerste voor een afbeelding of foto met voldoende kwaliteit. Omdat rollup banners best groot zijn, kunnen foto’s en afbeeldingen flink vergroot worden. Het is zonde als je de pixels kunt tellen en doet echt afbreuk aan het geheel. Ook komt dat niet bepaald professioneel over. Hoe hoger de dpi, des te scherper de afbeelding wordt. Het minimale dat wij aanraden is 150 dpi voor een mooi afbeelding op groot formaat.

Wat voor teksten geldt, geldt ook voor afbeeldingen en foto’s. De belangrijkste helft van het ontwerp is de bovenste helft. Wanneer je afbeelding hetgene is dat je wilt communiceren, dan plaats je deze op de bovenste helft. Is het juist opvulling, decoratie of sfeermaker? Dan is de onderste helft een prima plek en bewaar je de bovenste helft voor de belangrijke informatie.

Formaten

De rollup banners zijn verkrijgbaar in verschillende formaten. Handig, want zo is er altijd een banner die geschikt is voor de informatie die jij wilt delen. Het juiste formaat kiezen is in dit geval belangrijker dan je misschien zou denken. Een ontwerp waarbij ontzettend veel tekst dicht op elkaar staat en het overzicht ver te zoeken is gaat natuurlijk niet werken. Zorg voor een heldere en duidelijke boodschap en niet té veel informatie. Daar zijn andere manieren voor, zoals bijvoorbeeld een folder of een brochure.

Wel toch meer informatie delen via de banners? Dan is het combineren van verschillende exemplaren een beter idee.


Klaar om aan de slag te gaan met jouw eigen rollup banner ontwerp? Goed idee! Jij levert jouw mooiste ontwerp aan en wij gaan direct aan de slag. Haarscherp gedrukt en natuurlijk altijd met razendsnelle levering.