ontwerpen flyer

Het ontwerp voor jouw perfecte flyer

Een flyer ontwerpen hoeft helemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Zelfs als het niet jouw dagelijkse bezigheid is, kun je toch een mooi ontwerp maken. Er zijn wel een aantal punten waar je goed op moet letten. Met gedrukte flyers heb je een groot bereik en dat wil je natuurlijk zo goed als mogelijk benutten. Met een goede en duidelijke flyer is de kans een stuk groter dat de lezer jou en je boodschap onthoudt. Daar doe je het uiteindelijk voor!


De opbouw van een flyer

De opbouw van de flyer is één van de eerste dingen die de lezer ziet. Een goede en logische opbouw is essentieel voor een goed leesbare flyer. De lezer begint begint nagenoeg altijd bovenaan de flyer met lezen. Is het interessant genoeg? Dan wordt er steeds verder naar beneden gewerkt. Belangrijk dus om in het bovenste gedeelte van de flyer jouw punt duidelijk te maken en te zorgen dat de aandacht vastgehouden wordt. Maar waar moet je nu nog meer om denken bij het opmaken van je flyer?

perfecte flyer

Titel

Een goede pakkende titel die ook nog eens de lading van je flyer dekt is onmisbaar op je flyer. De titel is een stuk van de tekst dat eigenlijk direct opvalt en de aandacht trekt. Belangrijk dus om te zorgen dat je de lezer hierbij vasthoudt. Hier kun je goed inhaken op het doel van je flyer. Denk bijvoorbeeld - als je iets verkoopt - aan pakkende steekwoorden waar mensen gevoelig voor zijn. Wat is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen? Houd je uitverkoop? Heb je een nieuw product? Bied je iets bijzonders aan? Wat maakt jou en jouw product of dienst bijzonder? Verpak dat vervolgens in een paar woorden in je titel. Zo maak je de mensen nieuwsgierig naar wat je verder te vertellen hebt.

Tussenkopjes

Tussenkopjes brengen structuur en overzicht aan op je flyer. Door met kopjes te werken geef je met een paar woorden eenvoudig aan waar de tekst over gaat. Bij het zogenaamde koppensnellen wordt vaak gedacht aan de krant, maar is ook zeker van toepassing bij flyers. Ziet iemand een interessante kop? Dan wordt er al snel verder gelezen. Zorg wel dat de kop geen losstaande kop is, maar aansluit op de tekst daaronder. Door nog niet alles weg te geven in de titel en mensen nieuwsgierig te maken, daag je de lezer uit om verder te lezen.

Tekst

En dan de tekst die op de flyer komt. Bij een flyer kun je eigenlijk bijna altijd less is more aanhouden. De ruimte is vaak al beperkt en die kun je maar beter nuttig benutten. Geen overbodig lange teksten, maar snel tot een punt komen. Heb je wel een langere tekst die je graag wil delen? Maak een korte en bondige samenvatting. Voor de hele tekst kun je vervolgens verwijzen naar een andere bron. Denk aan bijvoorbeeld een brochure of website.

Naast het gebruik van de eerder genoemde tussenkopjes, werken opsommingen ontzettend goed. Dit zorgt voor overzicht en een duidelijke structuur met korte stukjes tekst. Ideaal voor de vluchtige lezer!

Call to action en contact

Maar wat moet de lezer precies doen na het lezen van jouw flyer? Een duidelijke en heldere call to action is daarbij erg belangrijk. Wat verwacht jij van de lezer? Moet deze direct overgaan tot de aankoop van jouw product? Of wil je juist dat de lezer naar een specifieke website gaat? Of wordt er verwacht dat hij of zij op een bepaald moment ergens is? Denk aan bijvoorbeeld een bijeenkomst of een evenement. Vermeld dit duidelijk op je flyer. Dit zorgt - in combinatie met duidelijke contactgegevens - ervoor dat de klant/bezoeker/gast jou na het lezen van de flyer ook kan bereiken en terugvinden. Dat is wat je uiteindelijk wilt natuurlijk.

mooie flyer maken

Afbeeldingen

Beeldend materiaal is ook een belangrijk onderdeel van je flyer. ‘Een foto zegt meer dan 1.000 woorden’ luidt het gezegde niet voor niets. Zo kan een productfoto zorgen dat direct duidelijk is waar het precies om gaat. Een logo zorgt voor herkenning en sfeerbeelden zorgen voor de juiste uitstraling en toon van de flyer. Met de beperkte ruimte die je hebt, kun je met een afbeelding of foto dus heel gemakkelijk een statement of sfeer maken. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen gebruikt van goede kwaliteit. Qua scherpheid raden wij aan om bij flyers uit te gaan van 300 dpi (dots per inch) voor het beste resultaat. Is niet alleen mooier, maar komt ook een stuk professioneler over.

Gebruik alleen afbeeldingen als deze ook echt iets toevoegen aan de flyer. Een afbeelding gebruiken om maar een afbeelding te kunnen gebruiken kan juist ook averechts werken. Maar met goed gebruik van afbeeldingen of mooie foto’s kun je je flyer echt naar een hoger niveau tillen. Het gebruik van afbeeldingen is voor iedere flyer weer anders. Je kunt kiezen voor een volledige foto als achtergrond om sfeer te maken. Of juist een kleinere als aanvulling of toelichting op de tekst. Als je teksten over een afbeelding of foto plaatst, zorg dan wel dat de teksten nog goed leesbaar blijven. De tekst en flyer moeten op elkaar aansluiten. Niet alleen op het gebied van informatie, maar ook de uitstraling en sfeer moeten niet haaks op de inhoud van de tekst staan.


Witruimtes

Witruimtes zijn, net als tekst en afbeeldingen, erg belangrijk op een flyer. Met witruimtes kun je bepaalde stukken van je flyer in de etalage zetten. De witruimte zorgt namelijk dat als er daarna wél iets staat, dat dit veel meer opvalt. Tekst valt veel meer op als het niet is weggestopt in grote ellenlange stukken tekst. En natuurlijk de witruimtes tussen de woorden en zinnen niet te vergeten. Zorg voor voldoende witruimte om woorden en zinnen van elkaar te onderscheiden. Dit maakt dat een tekst vlot wegleest. Je wilt niet dat de lezer moeite moet doen om te lezen wat jij te zeggen hebt. De aandacht brokkelt dan al snel af. Dat zou zonde zijn!


Typografie

Sierlijke letters met mooie lussen. Klinkt heel leuk op een flyer. Of dat altijd een goed idee is, dat is de vraag. Als je een lettertype gebruikt met veel krullen en tierlantijnen, is de kans groot dat de letters niet eenvoudig te lezen zijn. En kost het moeite om een tekst te lezen? Dan legt degene de flyer al snel weg en kun jij vergeten je doel te bereiken. Lettertypes kunnen grofweg worden verdeeld in twee groepen: met schreef of schreefloos. De schreef is een extra streepje aan het uiteinde van de letter. Dit wordt vaak gebruikt bij langere teksten in bijvoorbeeld boeken. Voor korte teksten - zoals vaak op een flyer - gebruik je het beste schreefloze lettertypes.

Niet geheel onbelangrijk: de lettergrootte. Zoals eerder al gezegd, je wilt niet hele grote stukken tekst op je flyer. Zo is er ruimte om een iets groter lettertype te gebruiken dan je misschien in een boek of tijdschrift gewend bent. Dat maakt het lezen gemakkelijk en is de kans dat meer mensen je boodschap lezen een stuk groter. Je kunt een beetje spelen met verschillende lettergroottes en types, maar let wel op dat het niet rommelig wordt. Een stuk of drie verschillende combinatie is daarin prima.

flyer ontwerpen

Kleurgebruik

Sfeer, aandacht trekken, zaken uitlichten: met het gebruik van kleur til je je flyer echt naar een hoger niveau. Zonder ook maar een woord te hebben gelezen, kan de lezer toch al een gevoel bij jouw flyer hebben. Er zijn een paar ‘regels’ waar je je aan kunt houden, mocht je niet helemaal weten welke kleuren je op wat voor manier wilt gebruiken. Zo is er de 60-30-10 regel. De getallen staan voor procenten kleur op je flyer. De 60% is hierin je basiskleur. De 30% is gericht om bepaalde onderdelen uit te lichten en extra aandacht te geven. En de laatste 10%, die bewaar je als klapper. Hiermee trek je direct de aandacht van de lezer en is dus bedoeld voor een belangrijk boodschap of informatie.

Tip: zorg voor voldoende contrast tussen achtergrondkleur en kleur van de tekst. Zwart-wit is hiervan het bekendste voorbeeld. Maar eigenlijk geldt altijd: een donkere tekst op een lichtere ondergrond werkt in de praktijk het beste.

Een flyer ontwerpen doe je het beste met een programma dat daar ook voor bedoeld is. Word en andere programma’s uit het Office-pakket zijn daar eigenlijk niet voor geschikt. Een programma dat vaak door professionals wordt gebruikt, is Adobe InDesign. Heb je geen behoefte om een (duur) professioneel programma aan te schaffen? Dan kun je heel eenvoudig aan de slag met onze online ontwerptool. Op onze website kun je tijdens het bestellen aan de slag met jouw ontwerp! Heb jij het ontwerp voor jouw perfecte flyer klaar? Dan drukken wij de flyer daarna graag voor je! Naast flyers ook nog op zoek naar ander promotie- of marketingmateriaal? In dit blog vertellen wij waar je op moet letten bij het maken van een sticker .

Tags:

09-03-2021
 
 

Reacties