PERSBERICHT

11-09-2015 , Roden

Visitekaartjes worden veelal gebruikt om te netwerken

Visitekaartjes zijn al eeuwen oud. Dat ze nog steeds worden gebruikt, wees drukkerij Reclameland al eens uit met een onderzoek gehouden in november 2014. Dit jaar heeft de online drukkerij opnieuw een onderzoek gedaan naar de kaartjes en is onderzocht waarvoor klanten visitekaartjes nu eigenlijk gebruiken. Bijna 8000 respondenten hebben de poll ingevuld die Reclameland publiceerde op de websites in Nederland en België. In beide landen staat hetzelfde antwoord met stip bovenaan: visitekaartjes worden het meest vaak gebruikt om te netwerken.

Visitekaartjes om te netwerken

De respondenten konden uit vijf antwoordmogelijkheden kiezen waarvoor zij visitekaartjes gebruiken. Antwoorden waaruit ze onder meer konden kiezen waren 'Om te netwerken', 'Voor marketingdoeleinden', 'Visitekaartjes? Wat zijn dat?', 'Nergens voor' en 'Iets anders, namelijk..'. Bijna de helft van alle respondenten gaf aan visitekaartjes te gebruiken om te netwerken. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat visitekaartjes al sinds de 17e eeuw gebruikt worden om contactgegevens uit te wisselen. Dat beeld is blijkbaar door de eeuwen heen weinig veranderd. En zeg nu zelf, wie bezoekt er een beurs of een zakelijke bijeenkomst zonder visitekaartjes mee te nemen? Vooral de Belgen lijken zich vast te houden aan dit statement. Zo gebruikt bijna 60 procent van hen hiervoor visitekaartjes.

Visitekaartjes versus naamkaartjes

Een kwart van alle respondenten geeft aan visitekaartjes te gebruiken voor marketingdoeleinden. Opvallend hierbij is dat in verhouding meer Nederlanders dan Belgen voor dit antwoord hebben gekozen. In België gebruikt namelijk slechts 15 procent de naamkaartjes voor marketingdoeleinden. Een verklaring hiervoor zal nader onderzocht moeten worden. Zijn er dan ook klanten die nergens visitekaartjes voor gebruiken? Ja. Bijna 15 procent van alle respondenten heeft aangegeven geen visitekaartjes te gebruiken. Vooral Nederlanders lijken minder visitekaartjes te gebruiken dan Belgen. Toch laat Google zien dat in verhouding meer Nederlanders zoeken op het woord 'visitekaartjes drukken' dan België, namelijk 7,5 keer zoveel. Nu heeft België natuurlijk ook minder inwoners, maar dat is 'slechts' 1,5 keer zoveel minder. Een verklaring hierop kan zijn dat de Belgen ook veelal het woord naamkaartje gebruiken in plaats van visitekaartje. Die trend is ook terug te zien in Google. Zo zoekt een Belg 5,5 keer zo vaak op het woord 'naamkaartjes drukken' dan een Nederlander. Dat verklaart wellicht ook waarom in verhouding meer Belgen dan Nederlanders de antwoordmogelijkheid 'Visitekaartjes? Wat zijn dat?' hebben aangevinkt in de poll.

Creatief met visitekaartjes

Een aantal respondenten, bijna 10 procent, heeft aangegeven visitekaartjes ergens anders voor te gebruiken. Zo gebruiken de Nederlanders visitekaartjes ook wel als afsprakenkaartje of verhuiskaart. Daarnaast voegt de detaillist het kaartje ook toe bij wijnverpakkingen. Een enkeling gebruikt de visitekaartjes voor vrienden en familie. Uit onderzoek van Reclameland blijkt dus dat visitekaartjes voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. Bijna 15 procent van alle respondenten geeft aan nergens visitekaartjes voor te gebruiken. Reclameland is benieuwd of dit percentage volgend jaar hoger ligt. In het eerdere onderzoek van de online drukkerij bleek al dat jaarlijks minder vaak op 'visitekaartjes drukken' wordt gezocht. Een reden voor Reclameland om volgend jaar opnieuw het eeuwen oude visitekaartje onder de loep te nemen!

Over Reclameland

Reclameland is een Nederlands bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in drukwerk. Dagelijks produceert de online drukkerij zo'n vijfhonderd drukwerkopdrachten. Het assortiment bestaat onder meer uit visitekaartjes, flyers, briefpapier, spandoeken, bierviltjes en magazines. Klanten waarderen vooral de scherpe prijzen, snelle levering en goede service van Reclameland. Zo wordt Reclameland op Trustpilot beoordeeld met een 9,9. Trustpilot is een onafhankelijke site waarop iedereen een beoordeling, zowel positief als negatief, kan plaatsen. Reclameland is op de beoordelingssite al drie jaar op rij verkozen tot de nummer 1 drukkerij van Nederland.

Meer informatie
Wouter Haan, eigenaar
Telefoon: 0800 55555
E-mail: wouter@reclameland.be

Tags: persbericht, drukwerk, onderzoek, visitekaartjes, naamkaartjes, drukken

16-09-2015
 
 

Reacties